Fortsätt till huvudinnehåll

Ljuvlig tårta med jordgubbsmousse, rabarber och vaniljkräm


I lördags skulle jag firas i förtid då jag fyller 30 år i sommar och då gjorde jag den här tårtan, det var en sån där gång när allt krånglade. Jag hade inte hunnit köpa modelleringschokladen, så den här gången fick jag göra den själv. Första satsen skar sig totalt och jag fick kasta den, men skam den som ger sig, andra vändan gick bättre. Det är dock smidigt att beställa färdig så jag kommer nog att göra så i fortsättningen. Man kan självklart göra bara själva moussen i receptet som en dessert, för den är ljuvlig i sig. Eller varför inte göra en enkel mandelbotten och bre moussen över den som en enkel moussetårta. Ja möjligheterna är oändliga, så plocka gärna delar ur receptet, eller gör det som helhet.




1 st tårtbotten färdig eller hembakad i 4 delar (se grundrecept) kan förberedas dagen innan.

Vit modelleringschoklad (kan beställas från tartdecor.se) eller göras själv.
Färska bär till dekoration
Ett spets- eller sidenband

1. Rabarberfyllning 

250 g rabarber
1 dl syltsocker
1⁄2 tsk vaniljpulver

Skölj och hacka rabarbern i små slantar, låt detta och syltsockret koka ihop tills rabarbern blivit simmig och mjuk, samt tillsätt slutligen vaniljen och låt svalna. Den kan med fördel förberedas dagen innan.

2. Vaniljkräm

2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
3 msk socker
1 1⁄2 msk potatismjöl
2 st äggulor
2 tsk vaniljpulver

Sjud samman allt utom 1 dl grädde och vaniljen. Detta under konstant omrörning tills det blivit en tjock fin kräm. Var försiktig så att det inte börjar koka också, annars kan det lätt klumpa sig/skära sig. Vispa den resterande grädden med vaniljen och rör sedan samman med äggkrämen. 

3. Jordgubbsfyllning

250 g jordgubbar
1 dl syltsocker
1/2 tsk vaniljpulver
2 msk Drottningholms hallonlikör

Blanda allt utom vaniljen i en kastrull och koka samman, tillsätt slutligen vaniljen, låt svalna lite. Det ger ca 3 dl, varav att 2 dl ska smaksätta moussen och ca 1 dl breds på näst sista botten.

4. Jordgubbsmousse

2 st gelatinblad (som blötläggs enligt anvisning)
2 dl jordgubbsfyllning (se ovan)
2 st äggulor
1/2 dl socker
3 dl vispgrädde

Vispa ägg och socker pösigt i en bunke, och vispa grädden i en annan. Rör ner gelatinbladen med 2 dl av den varma jordgubbsfyllningen och blanda sen med äggsmeten. Vänd slutligen ihop det med den vispade grädden.


Montering och dekoration:

Använd gärna hallon- eller jordgubbsjuice och stänk lite över bottnarna för extra saftighet. Om tårtan har bakats i en springform så är det fördelaktigt att montera i den, vilken kan kläs i plastfolie för att det lätt ska kunna lossas. Placera första botten i och fördela rabarberfyllningen, lägg på andra botten och bred ut vaniljkrämen, därefter läggs tredje botten på och där fördelas 1 dl av jordgubbsfyllningen och slutligen läggs den fjärde botten på och där breds moussen ut. Detta ska sen stelna i kyl några timmar helst över natten, har man ont om tid kan man ställa den i frysen en stund. Använder man en köpt tårtbotten så är de oftast i tre lager, och då skulle jag lägga moussen direkt ovanpå jordgubbsfyllningen. 

När den är klar så skär försiktigt längs kanten i springformen  innan den lossas (om plastfolie inte använts vill säga), kavla ut den vita chokladen till en lång remsa och placera runt tårtan. Knyt ett band runt och dekorera med de färska bären, tänk på att skära med kniv genom chokladkanten vid servering annars förstörs den lätt, men sen är det bara att njuta.

Jag visar varianter till dekorationen nedan också. Man kan lägga till en vit choklad ros om man inte dekorerar med bär och hålla den mer skir, eller addera rosen till bärdekorationen.




Hoppas ni tycker om den!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Oemotståndlig chokladtårta med salt karamellmousse

Till min kära mammas födelsedag i år gjorde jag en tårta som är helt underbar, oemotståndlig rent utav. Jag hittade ett recept på en tårta som heter "Chocolate Shock" från ett konditori i New York. Jag använde det som inspiration, men bytte ut och gjorde om en hel del, som vanligt. Så här kommer min variant, jag vill tillägga att det här receptet var tidskrävande, men man kan faktiskt hoppa vissa moment, för nu är det först en botten, sen en mjölkchokladkräm med lakrits, en salt karamellmousse och slutligen en mörk chokladganache. Med kylning och alla moment är det inget man gör i en handvändning, men reaktionerna jag fick gjorde det till väl spenderad tid. Men man kan faktiskt göra bara botten och moussen, eller välja bort något av chokladlagren, det är bara att låta fantasin, och hur mycket tid man har avgöra. Botten: Ta kakorna från 1 förpackning Oreo cookies (skrapa bort den vita fyllningen först) och krossa fint. Rosta 50 g flagad mandel och krossa des

Potatisvåfflor/plättar med löjrom

I det här receptet är det fyra ganska stora portioner med frasiga potatisvåfflor/plättar och löjrom med tillbehör. Så om det ska serveras som en förrätt kan receptet för just smeten halveras, men tillbehören skulle jag lämna oförändrade i mängd. Har man inget våffeljärn så kan man göra små plättar istället. men då förlorar man mycket av frasigheten. Sist när jag gjorde dessa så hade jag inget våffeljärn så då gjorde jag den varianten, det funkar det med men tänk på att göra plättarna riktigt tunna!   Tillbehör:                                                                                           4 portioner 100g löjom (fryst går jättebra) 1 dl crème fraiche 1 dl finhackad rödlök 1 msk hackad gräslök eller krondill till garnering Forma ovaler av löjrommen, crème fraichen och rödlökshacket och lägg på en tallrik. Smet: 2 dl kallt vatten 3.25 dl vetemjöl lite salt 3 dl vispgrädde 1 tsk bakpulver 200g riven potatis Rör ihop vetemjöl, bakpulver och salt för

Tårta med romrussinkaka och romsmörkräm

Det här är en riktig vuxentårta, både smakmässigt men också i bemärkelsen att det är mörk rom i som inte har kokat. Så tänk på att inte äta den här och sätta dig bakom ratten efteråt, det är nog lämpligt att vänta en stund. I New York har de faktiskt ett Cupcake ställe med 21-års åldersgräns och den här hade nog platsat där. Med det sagt, gillar man Romrussin och kaffe i kakor? Då älskar man den här liksom jag! Romrussin: 2 dl russin 1 dl mörk rom   Blötlägg russinen i rom minst ett par timmar innan kakan ska bakas, gärna kvällen innan så det får dra in. Till kakan:   150 g smält smör 3 dl råsocker 3 dl vetemjöl 2 ägg Vispa ägg och socker och blanda i de övriga ingredienser, samt slutligen russinen och häll i en smord bröad form. Grädda högt upp i ugnen med 175 graders temperatur i ca. 35 min. Låt svalna och skär i två delar. Rom smörkräm: 300 g rumsvarmt smör 1 dl ljust muscovadosocker 0,5-0,75 dl mörk rom 4 dl florsocker 3 tsk snabbespresso (pulver