Fortsätt till huvudinnehåll

Tema brunch med recept på amerikanska pannkakor, scones och Mimosas

Söndagsbrunch är en storfavorit för mig, men jag har tidigare inte hittat nåt färdigt recept på amerikanska pannkakor som riktigt fallit mig i smaken. Sist när jag bjöd på brunch så lyckades jag i alla fall att skapa receptet som är precis som jag vill ha det och det följer nedan.



Sessas Amerikanska pannkakor 4-6 portioner

Ingredienser: 6 st äggulor, 6 st äggvitor, 3,75 dl mjöl, 1 tsk bakpulver, 0,5 dl socker, 0,5 krm salt, 0,5 dl philadelphiaost, 75 g smält smör och 3,5 dl standardmjölk. Börja med att vispa äggvitorna till en marängsmet (du ska kunna vända bunken upp och ner) samtidigt som smöret får smälta i en kastrull. Vispa därefter äggulorna pösigt och tillsätt philadelphiaosten och blanda väl. Rör ihop de torra ingredienserna och tillsätt dessa, det smälta smöret samt mjölken till ägg och creamcheese blandningen. Avsluta med att försiktigt vända ner marängen. Stek tills gyllenbruna i smör och servera på en gång, jag rekommenderar knaperstekt ekologiskt bacon och lönnsirap till, det blir en fantastisk smak med sältan och sötman tillsammans. 




Scones måste också vara något av det enklaste man kan göra när man vill ha ett gott tillbehör på väldigt kort tid. Det här receptet hittade jag en gång för längesedan och det är super basic. Man blandar 1 tsk salt, 4 tsk bakpulver och 7-8 dl vetemjöl. Sen tillsätter man 100 g rumsvarmt smör och rör samman till en grynig massa och tillsätter slutligen 3 dl standardmjölk. Sluta knåda när det formats till en deg, gör ca 16 st bollar av degen och sätt i aluminiumformar så får de en fin form. Grädda i 250 grader i ca 10 min. Som tillbehör till dessa är det jättegott att ha först smör och sen philadelphia ost samt att ovanpå osten lägga en klick med lemoncurd, alternativt blåbärs- eller björnbärssylt/marmelad





En fruktsallad är alltid ett bra komplement till brunch och här så är det bara smak och fantasi som begränsar.



Ett enkelt knep att få en lyxig känsla är att servera i kristallglas eller liknande portionsformar, här är det jordgubb och smultronyoghurt med lite musli. Det blir mycket trevligare än att ställa fram förpackningar och djuptallrikar tycker jag. Likväl som att jag brukar hälla upp juicen i champagneglas, alternativt att jag riktigt lyxar till det med Mimosas: Då tar man ca 4 cl färskpressad apelsinjuice i ett champagne glas, tillsätter 1cl curaçao orange och fyller upp resten av glaset med god torr champagne, prosecco eller mousserande vitt vin.



Sen kan man självklart lägga till, plocka bort och göra om som man önskar men det här är i alla fall mitt favoritupplägg när jag gör brunch! Hoppas det kan ge lite inspiration och prova receptet till pannkakorna de är verkligen oemotståndliga!



En trevlig söndag till er alla och kram från mig!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Oemotståndlig chokladtårta med salt karamellmousse

Till min kära mammas födelsedag i år gjorde jag en tårta som är helt underbar, oemotståndlig rent utav. Jag hittade ett recept på en tårta som heter "Chocolate Shock" från ett konditori i New York. Jag använde det som inspiration, men bytte ut och gjorde om en hel del, som vanligt. Så här kommer min variant, jag vill tillägga att det här receptet var tidskrävande, men man kan faktiskt hoppa vissa moment, för nu är det först en botten, sen en mjölkchokladkräm med lakrits, en salt karamellmousse och slutligen en mörk chokladganache. Med kylning och alla moment är det inget man gör i en handvändning, men reaktionerna jag fick gjorde det till väl spenderad tid. Men man kan faktiskt göra bara botten och moussen, eller välja bort något av chokladlagren, det är bara att låta fantasin, och hur mycket tid man har avgöra. Botten: Ta kakorna från 1 förpackning Oreo cookies (skrapa bort den vita fyllningen först) och krossa fint. Rosta 50 g flagad mandel och krossa des

Potatisvåfflor/plättar med löjrom

I det här receptet är det fyra ganska stora portioner med frasiga potatisvåfflor/plättar och löjrom med tillbehör. Så om det ska serveras som en förrätt kan receptet för just smeten halveras, men tillbehören skulle jag lämna oförändrade i mängd. Har man inget våffeljärn så kan man göra små plättar istället. men då förlorar man mycket av frasigheten. Sist när jag gjorde dessa så hade jag inget våffeljärn så då gjorde jag den varianten, det funkar det med men tänk på att göra plättarna riktigt tunna!   Tillbehör:                                                                                           4 portioner 100g löjom (fryst går jättebra) 1 dl crème fraiche 1 dl finhackad rödlök 1 msk hackad gräslök eller krondill till garnering Forma ovaler av löjrommen, crème fraichen och rödlökshacket och lägg på en tallrik. Smet: 2 dl kallt vatten 3.25 dl vetemjöl lite salt 3 dl vispgrädde 1 tsk bakpulver 200g riven potatis Rör ihop vetemjöl, bakpulver och salt för

Tårta med romrussinkaka och romsmörkräm

Det här är en riktig vuxentårta, både smakmässigt men också i bemärkelsen att det är mörk rom i som inte har kokat. Så tänk på att inte äta den här och sätta dig bakom ratten efteråt, det är nog lämpligt att vänta en stund. I New York har de faktiskt ett Cupcake ställe med 21-års åldersgräns och den här hade nog platsat där. Med det sagt, gillar man Romrussin och kaffe i kakor? Då älskar man den här liksom jag! Romrussin: 2 dl russin 1 dl mörk rom   Blötlägg russinen i rom minst ett par timmar innan kakan ska bakas, gärna kvällen innan så det får dra in. Till kakan:   150 g smält smör 3 dl råsocker 3 dl vetemjöl 2 ägg Vispa ägg och socker och blanda i de övriga ingredienser, samt slutligen russinen och häll i en smord bröad form. Grädda högt upp i ugnen med 175 graders temperatur i ca. 35 min. Låt svalna och skär i två delar. Rom smörkräm: 300 g rumsvarmt smör 1 dl ljust muscovadosocker 0,5-0,75 dl mörk rom 4 dl florsocker 3 tsk snabbespresso (pulver