Fortsätt till huvudinnehåll

Dumplings



I lördags hade jag en helt underbar kväll med fina vänner. Vi började laga mat på eftermiddagen och det tog sin tid vill jag lova. Efter diverse Youtube videos så testade vi fram snyggaste sätten att vika Wonton degen till dumplings och resultaten blev rätt konstnärliga. Nedan följer receptet jag hittade på kvällen till ära och jag kan nämna att jag oftast väljer fläskfärs med olika kryddningar och färdig Wonton pastry när jag gör dumplings (degen kan köpas fryst på asiatiska butiker). Youtube är utmärkt för att se videos på hur de ska vikas. 



Ingredienser:

2 paket fryst wonton pastry (om ett eller två paket behövs varierar på hur mycket varje knyte fylls)
600-700 g fläskfärs
1 kruka färsk koriander som hackas
2-3 pressade vitlöksklyftor
Riven färsk ingefära (ungefär 4 tsk)
2-3 hackade salladslökar
Några droppar kinesisk mushroom soja (den väldigt mörka)
Några stänk thai mushroom soja (den är lite ljusare)
Några stänk fisksås
Smör att steka i

Låt smöret smälta i stekpannan, blanda färsen med alla övriga ingredienser och bryn det tills det är genomlagat. Smaka av och tillsätt mer thai soja och fisk sås om det är för lite sälta. Fyll sen knytena en efter en och stek dessa i smör. eftersom fyllningen är tillagad så är de färdiga när de fått fin färg.



Fyllningarna och kryddorna kan varieras i det oändliga men ett tips är att köpa fryst Wonton pastry, det är så mycket smidigare än att göra egen och det blir minst lika gott.

Traditionellt så blandar man färs och kryddor och låter det vara rått när dumplingen viks, men jag vill steka det innan. Jag är lite nojjig att det ska vara rått i mitten annars och jag steker oftast mina dumplings enbart. Om jag ska ånga dem så steker jag först lätt på en till två sidor, tillsätter sedan 1 dl vatten och lägger på locket. Det tar ungefär 1 minut att ångkoka dem på det sättet.

Lika viktigt som själva dumplingen är dipperna, vi gjorde olika varianter men ett enkelt och gott recept är:

Börja med en bas av thaisoja som får fylla ungefär 2/3 av dipp skålen. Tillsätt lite fisksås och lite kinesisk soja samt några droppar  sesamolja (var försiktig med den, det blir lätt för mycket) sen avslutar man med att blanda i lite salladslök och färsk chili. Sen behövs bara ätpinnar för att börja dippa och måltiden är komplett.




Vi gjorde även färska vietnamesiska vårrullar, som görs av rispapperarken som syns nedan till vänster, Blöt dessa en åt gången och fyll med de ingredienser som valts, vik till en vårrulle och dippa. Man får lite taco feeling när man sitter och gör dem en åt gången. Vi hade ett urval av glasnudlar, pak choy, strimlade morötter, avocado, rostbiff, mango, kräftstjärtar, chili, koriander, salladslök, cashew nötter och rostade sesamfrön som man kan mixa som man vill.


På söndagen bjöd min älskade mamma på 1:a adventsfika, både salt och sött, (ett litet urval syns på bilden). Men det jag vill nämna är att hon hade min favorit glögg till det, "Skogsglögg". Den glöggen är riktig frisk och god, jag rekommenderar verkligen att testa den!



Glad första advent i efterskott och en härlig vecka önskar jag er alla! Jo och testa göra dumplings, det är sååå gott.

Stor kram!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Oemotståndlig chokladtårta med salt karamellmousse

Till min kära mammas födelsedag i år gjorde jag en tårta som är helt underbar, oemotståndlig rent utav. Jag hittade ett recept på en tårta som heter "Chocolate Shock" från ett konditori i New York. Jag använde det som inspiration, men bytte ut och gjorde om en hel del, som vanligt. Så här kommer min variant, jag vill tillägga att det här receptet var tidskrävande, men man kan faktiskt hoppa vissa moment, för nu är det först en botten, sen en mjölkchokladkräm med lakrits, en salt karamellmousse och slutligen en mörk chokladganache. Med kylning och alla moment är det inget man gör i en handvändning, men reaktionerna jag fick gjorde det till väl spenderad tid. Men man kan faktiskt göra bara botten och moussen, eller välja bort något av chokladlagren, det är bara att låta fantasin, och hur mycket tid man har avgöra. Botten: Ta kakorna från 1 förpackning Oreo cookies (skrapa bort den vita fyllningen först) och krossa fint. Rosta 50 g flagad mandel och krossa des

Potatisvåfflor/plättar med löjrom

I det här receptet är det fyra ganska stora portioner med frasiga potatisvåfflor/plättar och löjrom med tillbehör. Så om det ska serveras som en förrätt kan receptet för just smeten halveras, men tillbehören skulle jag lämna oförändrade i mängd. Har man inget våffeljärn så kan man göra små plättar istället. men då förlorar man mycket av frasigheten. Sist när jag gjorde dessa så hade jag inget våffeljärn så då gjorde jag den varianten, det funkar det med men tänk på att göra plättarna riktigt tunna!   Tillbehör:                                                                                           4 portioner 100g löjom (fryst går jättebra) 1 dl crème fraiche 1 dl finhackad rödlök 1 msk hackad gräslök eller krondill till garnering Forma ovaler av löjrommen, crème fraichen och rödlökshacket och lägg på en tallrik. Smet: 2 dl kallt vatten 3.25 dl vetemjöl lite salt 3 dl vispgrädde 1 tsk bakpulver 200g riven potatis Rör ihop vetemjöl, bakpulver och salt för

Tårta med romrussinkaka och romsmörkräm

Det här är en riktig vuxentårta, både smakmässigt men också i bemärkelsen att det är mörk rom i som inte har kokat. Så tänk på att inte äta den här och sätta dig bakom ratten efteråt, det är nog lämpligt att vänta en stund. I New York har de faktiskt ett Cupcake ställe med 21-års åldersgräns och den här hade nog platsat där. Med det sagt, gillar man Romrussin och kaffe i kakor? Då älskar man den här liksom jag! Romrussin: 2 dl russin 1 dl mörk rom   Blötlägg russinen i rom minst ett par timmar innan kakan ska bakas, gärna kvällen innan så det får dra in. Till kakan:   150 g smält smör 3 dl råsocker 3 dl vetemjöl 2 ägg Vispa ägg och socker och blanda i de övriga ingredienser, samt slutligen russinen och häll i en smord bröad form. Grädda högt upp i ugnen med 175 graders temperatur i ca. 35 min. Låt svalna och skär i två delar. Rom smörkräm: 300 g rumsvarmt smör 1 dl ljust muscovadosocker 0,5-0,75 dl mörk rom 4 dl florsocker 3 tsk snabbespresso (pulver